Veel Acer gaming monitoren hebben een functie genaamd Zwarte boost (soms bestempeld als Donkere boost) die de zichtbaarheid in donkere scènes verbetert. Dit is vooral handig in snelle games waar het vroegtijdig spotten van vijanden het verschil kan maken tussen winnen en verliezen.
Hoe werkt Black Boost/Dark Boost?
Black Boost past het gamma van donkere gebieden op het scherm aan. In plaats van de algehele helderheid te verhogen, worden schaduwen en gebieden met weinig licht selectief helderder gemaakt, zodat details niet verloren gaan.
Dit betekent:
- Donkere gebieden helderder
- Beter schaduwcontrast
- Verbeterde zichtbaarheid in games
Je kunt tegenstanders zien die zich in donkere hoeken verstoppen of voorwerpen die in schaduwen zijn weggestopt, zonder dat het hele beeld wordt uitgebleekt.
Waarom zou ik Black Boost gebruiken?
Door die donkere zones beter zichtbaar te maken, kun je sneller reageren en een tactisch voordeel behalen. Deze functies zijn het nuttigst in:
- Competitieve shooters waarbij tegenstanders zich in donkere omgevingen kunnen verstoppen
- Avontuur- of horrorgames met weinig licht
- Scènes met diepe schaduwen waar normaal detail verloren gaat
Hoe zet ik Black Boost aan of uit?
Als uw Acer monitor dit ondersteunt, kunt u de instelling aanpassen in het On-Screen Display (OSD):
- Druk op de Menu knop om het OSD te openen.
- Ga naar Afbeelding instellingen.
- Aanpassen Zwarte Boost / Donkere Boost met de schuifknop.
Tip: Hogere niveaus maken donkere gebieden helderder, maar kunnen het algemene contrast verminderen. De ideale instelling hangt af van:
- Het spel dat je speelt
- Kamerverlichting
- Voorkeur voor realisme vs. zichtbaarheid
Wanneer moet ik Black Boost uitschakelen?
Sommige spelers geven de voorkeur aan een filmische ervaring of een natuurlijk contrast, vooral in games met rijke visuele verhalen. In die scenario's wil je Black Boost misschien verlagen of uitschakelen voor een nauwkeuriger, meeslepender beeld.